Poradnik iParts.pl. Oleje silnikowe a długość życia silnika

Kategoria: artykuly
Poradnik iParts.pl. Oleje silnikowe a długość życia silnika

Dlaczego stan i jakość oleju silnikowego są kluczowe dla długości życia silnika?

Olej silnikowy to nie tylko płyn, którym wypełniamy silnik. Jest to pierwszy i najważniejszy czynnik wpływający na trwałość i wydajność silnika spalinowego każdego pojazdu. Im więcej dbałości przykładasz do wyboru oleju oraz interwałów jego wymiany, tym dłuższą i bardziej bezawaryjną pracą odwdzięczy Ci się chroniona przez ten olej jednostka napędowa.

Wbrew temu, co nadal sądzi spora grupa kierowców, olej silnikowy odpowiada nie tylko za smarowanie części ruchomych silnika – wyjaśnia Piotr Żaczek, długoletni ekspert sklepu internetowego iParts.pl. – Płyn ten odgrywa również wiele innych, co najmniej równie ważnych ról w prawidłowym funkcjonowaniu jednostki napędowej pojazdu. Owszem, smarowanie jest istotne. Olej smaruje tłoki, wały korbowe i wałki rozrządu, co zmniejsza tarcie, a przez to i ich zużycie. Smarowanie chroni przed wytarciem się zwłaszcza tych newralgicznych, najbardziej narażonych na zużycie części, zwiększając długości życia silnika. Jednak poza tym olej pełni rolę chłodziwa, odprowadzając ciepło wytworzone w trakcie pracy motoru i chroniąc przed przegrzewaniem, które może prowadzić do uszkodzeń i awarii. Kolejną ważną funkcją oleju silnikowego jest ochrona silnika przed korozją i osadami. Neutralizując szkodliwe substancje chemiczne i zapobiegając tworzeniu się osadów na powierzchniach metalowych sprawia, że silnik pozostaje czysty i wolny od uszkodzeń.

To eliminowanie zanieczyszczeń jest jedną z najczęściej pomijanych i lekceważonych ról, jaką pełni olej silnikowy. A przecież to właśnie ta jego rola tak bardzo wpływa na konieczność jego regularnej wymiany. Każdy kierowca musi pamiętać, że olej silnikowy działa również jako dość specyficzny filtr, który wypłukuje i wychwytuje zanieczyszczenia oraz wszelkie cząstki stałe mogące gromadzić się w silniku. Chodzi tu przede wszystkim o pyły, metalowe opiłki, skrzepy nagaru i inne nieczystości mogące się dostawać do wnętrza silnika i odpowiadać za szybkie zużywanie się jego elementów. Olej wyłapuje te zanieczyszczenia i trzyma je „w sobie”, co zapobiega osadzaniu się ich na ruchomych elementach jednostki i chroni przed uszkodzeniami.

Zanieczyszczenia te nie mogą jednak krążyć w magistrali olejowej bez końca, a sam olej ma ograniczoną zdolność ich absorbcji. Wszystkie one muszą być usunięte w trakcie regularnej wymiany oleju – nie później, niż przewiduje to producent samochodu, a w niektórych przypadkach interwał wymiany oleju można znacząco skrócić.

Jakie mity dotyczące oleju silnikowego wciąż krążą wśród kierowców?

Wokół olejów silnikowych przez wiele lat ich obecności na rynku narosła cała masa mitów, których powielanie może mieć bardzo niekorzystny wpływ na żywotność chronionych przez nie jednostek napędowych. Wśród nich znaleźć można m.in. następujące stwierdzenia:

  1. Częsta zmiana oleju jest niekorzystna dla silnika – dokładne pochodzenie tego mitu pozostaje niejasne, a chodzi w nim o to, jakoby częsta wymiana oleju w rzeczywistości (zwłaszcza jeśli nie jest zgodna z zaleceniami producenta) może być marnotrawstwem zasobów i finansów. Czy jest w tym choć odrobina prawdy? Owszem, jeśli założymy, że ktoś przy standardowej eksploatacji zwykłego samochodu osobowego chce zmieniać olej regularnie co kwartał lub co 5 tys. km. Jednak skrócenie wymiany nie do 5, a o 5 tys. km jest przez chyba wszystkich ekspertów uważane obecnie za objaw zdrowego rozsądku i znajomości rzeczy.
  2. Wszystkie oleje syntetyczne są takie same – absolutnie nie! Nie wszystkie oleje syntetyczne są identyczne. Istnieje wiele różnych rodzajów olejów syntetycznych, z różnymi specyfikacjami i właściwościami. Różnice w jakości pomiędzy nimi potrafią być znaczące, dlatego zawsze staraj się wybierać oleje silnikowe – https://www.iparts.pl/dodatkowa-oferta/oleje-i-plyny,65.html – od sprawdzonego dostawcy, najlepiej zaś od takiego, dzięki któremu zyskasz pewność zawsze odpowiedniego wyboru.
  3. Zmieszanie ze sobą różnych olejów silnikowych jest bezpieczne – również nie. Zmieszanie ze sobą różnych olejów silnikowych, zwłaszcza oleju mineralnego z syntetycznym, zdecydowanie nie jest zalecane. Coś takiego może bowiem doprowadzić do nieprzewidywalnych efektów i degradacji oleju. Różne rodzaje olejów mogą mieć i z reguły mają odmienne składniki oraz właściwości, a ich mieszanie potrafi zakłócić zdolność oleju do prawidłowego smarowania i ochrony silnika.

Korzystanie z informacji od producenta pojazdu, a także konsultowanie się ze specjalistami od olejów silnikowych, jest dobrym sposobem weryfikacji wielu mitów i rozwiewania wątpliwości. I z całą pewnością warto to robić, ponieważ stan i jakość oleju silnikowego wprost przekłada się na życie tak silnika, jak i całego samochodu. A chyba każdy kierowca chce, aby jego auto miało to życie jak najdłuższe.

Kup artykuł sponsorowany na tej stronie >>
Komentuj
2 + 5=

Polecamy

Co to jest gniazdo AUX w samochodzie?

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Co grozi za brak nalepki rejestracyjnej na przedniej szybie?

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Zapchany filtr paliwa - objawy, przyczyny

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Wniosek o badanie techniczne pojazdu zabytkowego

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Wniosek do konserwatora zabytków

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Wniosek o wtórnik tablic rejestracyjnych

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...