Olej silnikowy to nie tylko płyn, którym wypełniamy silnik. Jest to pierwszy i najważniejszy czynnik wpływający na trwałość i wydajność silnika spalinowego każdego pojazdu. Im więcej dbałości przykładasz do wyboru oleju oraz interwałów jego wymiany, tym dłuższą i bardziej bezawaryjną pracą odwdzięczy Ci się chroniona przez ten olej jednostka napędowa.
Wbrew temu, co nadal sądzi spora grupa kierowców, olej silnikowy odpowiada nie tylko za smarowanie części ruchomych silnika – wyjaśnia Piotr Żaczek, długoletni ekspert sklepu internetowego iParts.pl. – Płyn ten odgrywa również wiele innych, co najmniej równie ważnych ról w prawidłowym funkcjonowaniu jednostki napędowej pojazdu. Owszem, smarowanie jest istotne. Olej smaruje tłoki, wały korbowe i wałki rozrządu, co zmniejsza tarcie, a przez to i ich zużycie. Smarowanie chroni przed wytarciem się zwłaszcza tych newralgicznych, najbardziej narażonych na zużycie części, zwiększając długości życia silnika. Jednak poza tym olej pełni rolę chłodziwa, odprowadzając ciepło wytworzone w trakcie pracy motoru i chroniąc przed przegrzewaniem, które może prowadzić do uszkodzeń i awarii. Kolejną ważną funkcją oleju silnikowego jest ochrona silnika przed korozją i osadami. Neutralizując szkodliwe substancje chemiczne i zapobiegając tworzeniu się osadów na powierzchniach metalowych sprawia, że silnik pozostaje czysty i wolny od uszkodzeń.
To eliminowanie zanieczyszczeń jest jedną z najczęściej pomijanych i lekceważonych ról, jaką pełni olej silnikowy. A przecież to właśnie ta jego rola tak bardzo wpływa na konieczność jego regularnej wymiany. Każdy kierowca musi pamiętać, że olej silnikowy działa również jako dość specyficzny filtr, który wypłukuje i wychwytuje zanieczyszczenia oraz wszelkie cząstki stałe mogące gromadzić się w silniku. Chodzi tu przede wszystkim o pyły, metalowe opiłki, skrzepy nagaru i inne nieczystości mogące się dostawać do wnętrza silnika i odpowiadać za szybkie zużywanie się jego elementów. Olej wyłapuje te zanieczyszczenia i trzyma je „w sobie”, co zapobiega osadzaniu się ich na ruchomych elementach jednostki i chroni przed uszkodzeniami.
Zanieczyszczenia te nie mogą jednak krążyć w magistrali olejowej bez końca, a sam olej ma ograniczoną zdolność ich absorbcji. Wszystkie one muszą być usunięte w trakcie regularnej wymiany oleju – nie później, niż przewiduje to producent samochodu, a w niektórych przypadkach interwał wymiany oleju można znacząco skrócić.
Wokół olejów silnikowych przez wiele lat ich obecności na rynku narosła cała masa mitów, których powielanie może mieć bardzo niekorzystny wpływ na żywotność chronionych przez nie jednostek napędowych. Wśród nich znaleźć można m.in. następujące stwierdzenia:
Korzystanie z informacji od producenta pojazdu, a także konsultowanie się ze specjalistami od olejów silnikowych, jest dobrym sposobem weryfikacji wielu mitów i rozwiewania wątpliwości. I z całą pewnością warto to robić, ponieważ stan i jakość oleju silnikowego wprost przekłada się na życie tak silnika, jak i całego samochodu. A chyba każdy kierowca chce, aby jego auto miało to życie jak najdłuższe.
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...
Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...
Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...
Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...