Przewodnik początkującego motocyklisty - uprawnienia, eksploatacja, wyzwania

Kategoria: artykuly
Przewodnik początkującego motocyklisty - uprawnienia, eksploatacja, wyzwania

Marzy Ci się jazda motocyklem? Planujesz w najbliższym czasie zakup tego pojazdu? Zanim wsiądziesz na jednoślad, powinieneś poznać podstawowe informacje dotyczące wymaganych uprawnień czy samej eksploatacji oraz związanych z nią kosztów. Dowiedz się także, jak zachować ostrożność drodze i czy można dodatkowo zabezpieczyć się dzięki polisie ubezpieczeniowej.

Jakie uprawnienia powinna mieć osoba kierująca motocyklem?

Jazda motocyklem to całkowicie inne doświadczenie niż podróżowanie samochodem. Wiele osób kojarzy jednoślady z wolnością. Nie oznacza to jednak, że można poruszać się nimi bez uprawnień. W tej kwestii prawo przewiduje kilka wariantów. Osoby, które chcą prowadzić motocykl, mają możliwość uzyskania prawa jazdy kategorii:

  • AM,
  • A1,
  • A2,
  • A,
  • B.

Prawo jazdy kategorii AM powstało z myślą o najmłodszych użytkownikach motocykli. Mogą się starać o nie osoby, które ukończyły 14 lat i mają zgodę opiekuna prawnego. Dokument jest następcą karty motorowerowej. Kategoria AM pozwala na prowadzenie motorowerów z silnikiem o pojemności do 50 cm³ i mocą do 4 kW. Pojazd nie może jednak przekraczać prędkości 45 km/h i ważyć więcej niż 350 kg.

Uprawnienia kategorii A1 można zdobyć od 16 roku życia. W przypadku osób niepełnoletnich wymagana jest zgoda opiekunów prawnych. Prawo jazdy umożliwia prowadzenie jednośladów z silnikiem o pojemności do 125 cm³, którego moc nie przekracza 11 kW. Co ciekawe, kategoria A1 pozwala również na prowadzenie pojazdu trójkołowego o mocy do 15 kW.

Prawo jazdy kategorii A2 mogą zdobyć wyłącznie osoby pełnoletnie. Uprawnia ono do prowadzenia motocyklu o mocy do 35 kW. Daje również możliwość jazdy trójkołowcem o mocy nieprzekraczającej 15 kW. Więcej szczegółowych informacji na temat kategorii A2 znajdziesz na stronie internetowej: https://rankomat.pl/samochod/motocykle-na-a2.

Kategoria A zezwala na prowadzenie każdego jednośladu, nawet z wózkiem bocznym. Mogą się o nią starać osoby od 20 roku życia, jeżeli wcześniej zdobyły uprawnienia A2 (muszą posiadać je przez najmniej 2 lata). Jeżeli kandydat nie miał wcześniej kategorii A2, wówczas może przystąpić do egzaminu dopiero po ukończeniu 24 lat.

Kierowcy, którzy mają uprawnienia kategorii B, również mogą prowadzić motocykle, jednak z pewnymi ograniczeniami. Określona jest pojemność silnika, która nie może być większa niż 125 cm³. Dodatkowo także maksymalna moc jednośladu w przypadku takich uprawnień to 11 kW.

Czy eksploatacja motocyklu to duży wydatek?

Koszty eksploatacyjne w przypadku motocykla nie należą do najwyższych. Zależą one jednak w dużym stopniu od stylu jazdy czy konkretnego pojazdu. Podstawowym kosztem, na który musi przygotować się przyszły motocyklista to coroczna wymiana materiałów eksploatacyjnych tj. oleju oraz filtrów. Należy doliczyć do tego wymianę płynu chłodniczego, hamulcowego oraz oleju w zawieszeniu (zwykle wystarczająca jest zmiana raz na trzy lata). Dodatkowy koszt to wymiana np. klocków wraz z tarczami oraz opon, co wynika z ich zużycia.

Jeżeli chodzi o wydatki związane ze zużyciem paliwa, to w dużej mierze zależą one od pojemności silnika. W przypadku motocykli mniejszych, których pojemność nie przekracza 125 cm³, można liczyć na mniejsze koszty. W połączeniu z rozsądną jazdą ostateczny wynik potrafi pozytywnie zaskoczyć. Mocniejsze maszyny ze znacznie większą pojemnością silnika mają proporcjonalnie większe spalanie. Najlepsze motocykle na prawo jazdy kategorii B to crossy, ścigacze, motocykle rekreacyjne lub choppery. Niewielka pojemność silnika sprawia, że ich spalanie jest stosunkowo niskie, więc jazda tego typu pojazdami nie obciąża zbytnio portfela właściciela.

Na co zwrócić uwagę podczas jazdy motocyklem – ostrożność na drodze to podstawa

Miłośnicy jednośladów powinni mieć świadomość tego, jak należy zachować się w trakcie jazdy, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie, a także innym uczestnikom ruchu drogowego. Posiadacze prawa jazdy w kategorii B, którzy chcą rozpocząć swoją przygodę na jednośladzie, muszą pamiętać, że jazda nim znacznie się różni od poruszania się samochodem. Podstawą w tym przypadku jest odpowiedni strój oraz kask. Dzięki nim można uchronić się przed poważnymi obrażeniami w razie ewentualnego upadku z motocykla.

Motocykliści muszą mieć także świadomość tego, że powinni znacznie bardziej uważać na drodze. Poruszają się oni znacznie mniejszym pojazdem. Oznacza to, że mało doświadczeni kierowcy osobówek, mogą ich nie dostrzec. Często także nie wiedzą, jak szybko się porusza motocykl, co może doprowadzić do kolizji drogowej.

Czy motocykl powinien być ubezpieczony podobnie jak samochód?

Motocykle podobnie, jak samochody osobowe podlegają obowiązkowi ubezpieczenia. Oznacza to konieczność wykupienia polisy OC dla jednośladu. W przypadku jej braku właściciel musi liczyć się z wysoką karą pieniężną. Warto jednak zaznaczyć, że w porównaniu do samochodów, polisa OC dla motocykli jest zdecydowanie mniejszym wydatkiem. Na jej ostateczny koszt wpływają m.in.:

  • typ pojazdu i jego pojemność,
  • wiek kierowcy,
  • dotychczasowe zniżki.

Chcąc wstępnie poznać cenę ubezpieczenia OC, warto skorzystać z porównywarek i kalkulatorów internetowych. Dzięki temu można sprawdzić, czy zakup motocykla i jego utrzymanie nie będzie zbyt dużym obciążeniem dla domowego budżetu.

Kup artykuł sponsorowany na tej stronie >>
Komentuj
7 + 7=

Polecamy

Co to jest gniazdo AUX w samochodzie?

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Co grozi za brak nalepki rejestracyjnej na przedniej szybie?

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Zapchany filtr paliwa - objawy, przyczyny

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...

Wniosek o badanie techniczne pojazdu zabytkowego

Kiedyś jedyną rozrywką w aucie było proste radio, choć to i tak było wyposażenie opcjonalne i pojawiające się głównie w autach klasy wyższej. Dziś mamy dostęp do internetu i niezliczoną ilość funkcji. Jedną z prostszych...

Wniosek do konserwatora zabytków

Wielu kierowców bagatelizuje konieczność umieszczenia na szybie specjalnej nalepki kontrolnej z numerem rejestracyjnym pojazdu. To spory błąd, gdyż brak takiego oznaczenia to gwarantowany mandat. A to dopiero początek problemó...

Wniosek o wtórnik tablic rejestracyjnych

Zapchany filtr paliwa to częsty skutek tankowania złej jakości paliwa, jak również zwykła niedbałość właściciela, który nie stosuje regularnych przeglądów. Jakie jeszcze mogą być przyczyny zapchanego filtra...